AVID Venue hangkeverő rendszer a SADE koncerten |
2012-01-03 |
"Az idejét sem tudom már mikor voltam utoljára nézőként koncerten. Rendes koncerten meg pláne. Asszem valamikor a múlt évszázadban valami Peter Gabriel, ill. Roger Waters nevek ugranak be. Azokra emlékszem a mai napig." - így indul Varga Krisztián rendhagyó beszámolója. Krisztián az AVID pultok hazai bevezetésén fáradozik, de emellett gyakorló hangmérnök is, így különösen érdekes személyes hangvételű írása.
Ott indul a történet, hogy az AVID termékek magyarországi bevezetése kapcsán kaptam egy fülest, egy bizonyos Chris Madden nevű úriemberről, aki meglehetősen jó kapcsolatokat ápol az AVID céggel. Ő a mostanság futó Pink és Sade produkciók FOH hangmérnöke. Szívesen áll rendelkezésre a turné helyszínein. Jött az ötlet, ha toborzok kis csapatot, akkor bemehetünk délután és találkozhatunk vele. Eddig ez egy sima történet, volt már ilyen. Megszerveztem hát a csapatot, mire kiderült, hogy nemcsak bejárni mehetünk délután, hanem estére Chris biztosít jegyeket is a buliba…Ejha. Természetesen elsősorban a Venue szolgáltatta az apropót, mivel azonban kiderült, hogy a komplett cájgot a BlacBox nevű berlini székhelyű rental cég biztosítja az utolsó csavarig, lehetett némi meglepetésre számítani. Volt is. Megérkezve, áthamoztuk magunkat a biztonságiakon, kb. 3 körül találkoztunk Chrissel, aki azzal a fajta nyíltsággal fogadott amilyet kis hazánkban nem tapasztalni. Bementünk, persze azonnal lett tátott száj meg húúúúúha meg b@zzmeg, meg nézd má ezek az állatok felriggelik a végfokokat is, meg óóóóóóóóóááááááááááá szőnyeg van leterítve az FOH keverőállásban…és így tovább. Mindenki a saját tempójában összeszedte az állát, elkezdtünk figyelni az FOH-ra. Ja, egyébként nagyvonalakban a PA-ről, L-Acoustics K1 meg a hozzávaló szubok, KUDO side fill, KARA frontfill + downfill és még vagy 16db SB28 a színpad előtt vonalban… Vissza FOH-ba. Alapjáraton ketten dolgoztak az FOH-ban a hangosztályból, Chris a hangmérnök és Andre a PA rendszermérnök. Egyértelmű feladatokkal, Chris feladata a produkció művészi oldalának konvertálása a technika felé (magyarán hangmérnök), André pedig csak azzal foglalkozik, hogy a technika (hangfalak) a lehető legjobban aládolgozzanak a művészetnek, vagyishogy a sok fűrészáru a lehető legjobban a csarnokhoz legyen igazítva. Részben egyszerű, másrészről bonyolult feladat mindkettő, kerülném a részleteket. Chris munkaheye egy Venue Dshow, ezen játszik…gyorsan összefoglalva kb. 80 (ő sem tudta megmondani pontosan mennyi) csatornányi inputtal dolgozik a turné, ez egy ilyen kvázi egyszerű kis zenekaros produkciónál úgy jön ki, hogy a gitárosnak van 4-5-6 gitárja, a keyboard szekció két helyen is megjelenik a színpadon adott dalnál, akusztikus dob + elektromos dob kb. 30 csatorna szóval összejön. Minden helyszínen a Venue-höz csatlakozó Protools HD soksávos felvételt készít, ez a Venue Link funkcióval egyszerű, dióhéjban annyi, hogy ez a funkció kvázi egy asszisztens, aki automatikusan elvégzi a seggelős munkát, azaz rendszerezi, elnevezi a projektfájlt, a trackek megkapják ugyanazt a nevet mint ami a pulton van, automatikusan patcheli a bemeneteket, lokátorpontokat oszt, napi szinten simán levesz az emberről 2-3 óra titkárnősdit… A rögzített anyag azon túl, hogy a majdani koncert dvdr-e remek alap, biztosítja a helyszíni beállást is. Bizony, a zenekar itt csak este jön a bulira, addig szálloda, masszázs, vacsora…Nincs lábatlankodás meg órákig tartó jaaaj még azt játszuk el, hogy az ééééén babááááám most jött ki a kaszárnyábóóóól… A valóságban mindez a következőképpen nézett ki: Egyszercsak megszólalt a Zúrhangja: 4-től linecheck, fél5-től soundcheck, 5kor vége…Fogta magát a 3-4 stagehand és végigcsekkolták az összes színpadi forrást, checkonetwo…ill. a hangszertechnikusok csekkolták a hangszereket…kb. 10-15 perc alatt lement, majd Chris váltott Virtual Soundcheck módra (gyorspatch a pulton, hogy a bemenetek a protoolsból jöjjenek) és belehallgatott 1-2-3 általa kritikusnak ítélt részletbe és ez alatt hangolták még finomra Andréval a PA-t, valahogy így: "André, kérlek nézd meg a középmagas tartományt, a tegnapi bulin is azt hallottam, hogy ott picit sok a lábcin" André műszerel és füllel igazította a Dolby-t és kész. Még némi szub kapcsolgatás ki-be, gatyalengetés, főének csekk és kész. Kb. újabb 10-15 perc, és Chris mosolyogva hátrafordul, hogy Uraim, van kérdés? Nekem volt, de először megint elmentünk megkeresni az állunkat… Amit még láttam, mélyszakmai megfigyelések: ku...ra meghajtott bemeneti csatornák, tényleg cliphatáron…megkérdeztem, válaszolt, igen a konverterek miatt, inkább utána trimmel elvesz…, a másik tipikus dolog, amit itthon sajnos nem látni, az EQ úgy használva ahogy kell, vagyis a csatornából elvesszük azt ami nem kell és nem azt toljuk ami jó…Pluginek: egyszerű Bombfactory alappluginek, zengető, delay, fairchild kompresszor az inzerteken, trident eq a SADE csatornán. Számonkénti snapshotmentés, de valójában csak pluginparamétereket változtat…Ugye a 80 csatornát is úgy rendzerezi, hogy valójában a buli alatt max 16-t kell látnia, a többi a háttérben működik.
Chris egyébként Sennheiser endorser, így a komplett mikrofonozás Sennheiser a produkcióiban, a színpadkép nagyon tiszta, telibevetített háttérrel, így minden mikrofon rejtve kell legyen. A dob és perkaszekció csipi mikrofonkat kapott, cinek alulról mikrofonozva. A csattanó itt is megvolt, természetesen SADE egyedi készítésű mikrofonnal rendelkezik, de kicsit másképp mint ahogyan azt elképzelnénk. A kiindulási alap az volt, hogy a csaj kizárólag SM57-be (nem írtam el) énekel, azt megtanulta kezelni, szóval fogtak egy Sennheiser asszem e904 kapszulát és rálegózták a kéziadóra…SADE hangja kicsit ettől is olyan amilyen…Minden a statikus elemeken kívül vezetéknélküli volt, a tiszta színpadképhez az is hozzátartozott, hogy a gitármotyókat száműzni kellett. A basszusalap az konkrétan egy előfok volt csupán meg a vezetéknélkülisítő, a pár gitárkombót meg letették a színpad alá háttal a nézőknek, bemikrofonozva…ÓÓJEEE…
Monitormunkahely:
Körbejárva a színpadot még ámultunk bámultunk kicsit, megnéztük a hidraulikákkal megspékelt színpadot, sóhajtottunk egy k..va nagyot és elmentünk. A történetnek számomra a következő tanulságai vannak, ki-ki lebonthatja a saját életére, munkájára:
Azért a visszatapsnál hátramentem meghallgatni a K1-t és az arénát, beszarás. Úgy volt hangos hogy mégsem és úgy volt tiszta, hogy hangos volt. Ennél jobban nem tudom megfogalmazni! :) |