Miért füstölt, amikor csak hármason volt az erősítő?! (Kezdőknek) |
Hányszor hangzik el a címben említett mondat, mikor egy szénné égett hangszórót hoz javításra a tulajdonosa. Őszinte értetlenséggel áll a romhalmaz felett, s sehogyan sem érti hogy az erősítő "letekerésével" ő volt a tettes, ki gyilkos merény áldozatává tette kedvencét ... Hogy lehet ez?! Hiszen direkt letekerte ( hármasra! ), nehogy a "teljes" hangerő tönkretegye a hangszórókat. Jóhiszemű, ám végzetes tévedés ez !!! Eredményét jól mutatja a felszálló füst ... A dolgok megértéséhez sajnos nem tudunk nélkülözni némi elektronikai ismereteket. Képzeljük el, hogy van egy 1000W-os végerősítőnk, amin nincs hangerőszabályzó. Ha 1V-os jelet adunk a bemenetre, a kimenetre kapcsolt hangszórón pont 1000W teljesítmény kerül. Ha a bemeneti jel nagyobb mint 1V, a kimeneti jel teljesítménye tovább nő, de sajnos a torzítása is. ( "Négyszögesedik a kimenet." ) Jelentősen túllépve az 1V-ot a torzítás már ökölbe szorítja a füledet, és ezzel egyidőben megjelenik a jelzőfüst is a hangszórón. ( A hangszóró sok mindent szeret, egyet azonban biztosan nem: a torz jelet! ) Állítsuk a bemenő jelet 0.5V-ra! Ebben az esetben a kimeneten 500W, ha 0.3V-ra állítjuk 300W lesz. Azt hiszem ez eddig egyszerű és világos. ( A valóságban a jelenség hasonló, az összefüggés azonban nem lineáris. A könnyebb megértéshez ennyi egyszerűsítést még megengedhetünk... ) Építsük tovább rendszerünket, s tegyünk be az erősítőnkbe egy hangerőszabályzó potenciométert! A potenciométer ( ismét leegyszerűsítve ) olyan eszköz, ami a rákerült jelet vagy átengedi teljes egészében ( "feltekert" állás ), vagy leosztja valamilyen arányban ( közbenső állás ), vagy egyátalán nem enged át semmit ( "letekert" állás ). Közbenső állásban - mondjuk félállásban (legyen a letekert állás 0, a feltekert 10, így a félállás 5 ) - a jelnek pont a fele jut át. Maradva eredeti példánknál 1V- os jelet adva a potenciométerre azon 0.5V lesz. Beszerelve tehát az erősítőbe, s félállásba tekerve az eredeti bemenő 1V-os jelre az erősítő kimenetén 500W lesz. Ez annyira egyszerű, hogy kár is magyarázni! Még a hülye is érti : Fél állás, fél teljesítmény. Mit nem lehet ezen érteni?! Adjunk 2V-ot a bemenetre! A poti félállásban, tehát az erősítő 1V-ot kap, így a kimenő teljesítmény 1000W. Hogyis van ez? Félállásban (ötösön ) a poti és a kimenő teljesítmény maximális? Adjunk most 3V-ot a bemenetre! A hangerőszabályzó ötösön, így az erősítő 1.5V-ot kap, ami bőven sok ahhoz, hogy a kimeneten nagy teljesítményű, torz jel keletkezzen. A következmény hangszórógyilkosság! Könnyű belátni, hogy a címben jelzett hármas osztásra tekerve a potit ( így a jel 0.3-e jut át példánkban ) 6V bemenő jelnél az erősítőre 1.8V jut. Régen rossz! Fontos tehát megjegyezni: az erősítő hangerőszabályzója a bemenő jel függvényében szabályozza a kimenő teljesítményt. Az, hogy hol áll a potmétergomb, mindig csak a bemenő jeltől függő szabályzást jelenthet. És ez nem csak az erősítő potijára, hanem minden hangerőszabályzóra vonatkozik: csak a bemenő jelet osztja le valamilyen arányban. Mit tehetünk? Nem engedünk ki a keverőnkből - hogy a példánknál maradjunk - 1V-nál nagyobb jelet. Most diszkósok százai szisszennek fel: csak nem képzeled, hogy állandóan a kivezérlés jelzőt figyelem a keverőn! Ez nem a diszkós dolga! - Sajnos igen! Nem elég a közlekedési táblákat ismerni, ahhoz, hogy az ember vezethessen minimális műszaki ismeretek is szükségesek: kezelni kell tudni a kormányt, pedálokat, stb. ... Nem elég akár személyesen is ismerni az összes előadót, minimális műszaki ismeretek is szükségesek: addig told a potit, amíg a kivezérlés jelző engedi! Hohó! Nem számít, ha a keverő kimenő jele 5V, majd kettesre állítva az erősítő potiját, az pont 1V-os bemenő jelet eredményez. - Matemetikából jeles, fizika azonban elégtelen: sajnos a legtöbb keverő 5V-os kimenő jelnél már torzít. Az erősítő ezt a torz jelet ( igaz leosztva már csak 1V ) szívfájdalom nélkül felerősíti. Nagy teljesítményű torz jel a kimeneten = hangszórótemetés. Mégiscsak nézni kell azt a LED-sort! Tételezzük fel - brrr..., már feltételezésnek is rossz - , hogy Dj-nk figyeli a keverőt, s nem enged ki rajta 1V-nál nagyobb jelet. Elvileg itt semmilyen probléma nem lehet. Nem lennénk azonban hűek önmagunkhoz, ha nem bonyolítanánk tovább ... Kössünk a rendszerbe egy EQ-t! Kisérlet képpen told fel mondjuk a 120Hz-es potit végállásba! Ez egy átlagos EQ-n 12dB-es erősítést jelent minden 120Hz-es jel számára. Magyarul ez annyit tesz, hogy a bejövő 1V-os, 120Hz-es jel az EQ kimenetén 4V-os lesz. (A korrektség kedvéért vezessünk be ismét néhány egyszerűsítést: az EQ szűrője legyen olyan meredek, hogy csak a 120 Hz-es összetevőket erősítse, a mellette levőket ne. A valóságban ez nem így van, de a megértést ez most nem befolyásolja.) Azt már mindenki tudja, hogy a zenei jel különböző frekvenciájú jelekből áll, így van benne 120 Hz-es is. Adjuk most ezt a jelet a rendszerre! Amíg nem érünk a zenében olyan részhez, ahol 120 Hz-es jel van, addig minden o.k.. Abban a pillanatban, amikor a keverő kimenetén megjelenik az 1V-os 120 Hz-es összetevő, az az EQ-n 4V-ra nő.(De csak a 120 Hz-es összetevő, a többi nem!) Ez rákerül a végerősítőre, aminek a kimenetén kap egy lórugást a hangszóró: nagy reccsenés mindahányszor túlvezérlődik az adott ( jelen esetben 120 Hz-es ) frekvencián a végfok. Normál diszkózenénél ez a jelenség úgy 100-130-szor ismétlődik percenként, igy aztán hamarosan lehet indulni a hangszóróklinikára. Hogy melyik hangszóró pusztul le, a magas, vagy a mély, csak az EQ-n feltolt frekvenciától függ. Ugye mondtam, hogy sikerül elbenyolítani ... Összegezve a hangerőszabályzásnál mindig figyelembe kell venni a bemenő jel nagyságát ( ne feledjük: a leosztás mértékét állítjuk! ), s minden fokozatnál ( keverő, EQ, crossover ...) vigyázni kell, hogy az adott, vagy a láncban következő készüléket ne vezéreljük torzításba. Remélem sikerült a témát borító homályt némileg eloszlatni, s megfogadjátok a beállítási tanácsokat. Ha nem, az sem baj, legalább a hangszórójavítók nem hallnak éhen ...
Ha bővebben szeretnél foglalkozni a témával, többet megismerni a hangosítás alapjairól, válaszd valamelyik tanfolyamunkat
© Hermann János |