10. Dobosok farsangja, Dózsa Művelődési ház Audio-Technica dob- és hangszermikrofonok tesztje 2005. február 26.
A Dózsa Művelődési ház igazgatója, Orosz Márta, a rendezvény szervezője és műsorvezetője, Martonosi György, valamint a rendezvényt hangosító Leon Kft.-vel együttműködve az Audmax kft biztosította a Jubileumi Dobosok Farsangja mikrofonozását. A rendezvényhez szükséges mikrofonokat a Leon kft-vel közösen az Audio Technica termékpalettájáról válogattuk össze. Ezúton is szeretnénk még egyszer megköszönni mindegyikőjük együttműködését és segítségét!
Ez a rendezvény igen jó alkalom volt arra, hogy az A-T mikrofonokat élesben tesztelhessük, meghallgathassuk, melyik hogyan viselkedik, milyen a hangképe, stb. Akik esetleg nem voltak jelen –sajnálhatják egyébként – azoknak a kedvéért egy kis áttekintést nyújtanánk a színpadképről.
A színpadot alapvetően a Budapest Jazz Orchestra „uralta”: nagyzongora, szintetizátor, bőgő, basszusgitár, gitár, dobszett, és ezek mellett a fúvósszekció 4 trombita, 4 harsona, 5 szaxofon. Rajtuk kívül, még további három – néha négy - dobszett volt a színpadon, illetve a fellépő zenekarok további hangszerei és alapjai, természetesen nem egyszerre.
A mikrofonkiosztás a következők szerint alakult:
Zongora: 2 x Pro 63 Trombiták: 2 x AT 4041 Harsona: 2 x AT 2020 Gitáralap: 1 x Pro 63 Lábdob: 1 x AE2500 Pergő: 1 x ATM23HE Lábcin: 1 x ATM33a Overhead: 1 x AE5100 Szóló szax: 1 x Pro 63 Szóló trombita: 1 x Pro 63
A Horváth Kornél és Dörnyei Gábor alkotta duóban:
Lábdob: 1 x AE2500 Overhead: 2 x ATM33a Percussionok: 2 x ATM23HE + 1 x Pro 63
Banai Szilárd és csapata valamint Borlai Gergő & Lukács Péter által bemutatott produkción:
Lábdob: 1 x ATM25 Overhead: 2 x ATM33a
A Jiri Slavicek vendégművész által használt felszerelésen pedig:
Lábdob: 1 x ATM25 Pergő: 1 x ATM23HE Lábcin: 1 x AE5100 Overhead: 1 x ATM33a
Martonosi György a konferáláshoz ATW1600-as sorozatú vezetéknélküli mikrofon használt, dinamikus kapszulás kéziadóval.
A hangosítógárdával folyamatosan tudtunk a mikrofonok tulajdonságairól beszélni, mivel nekik is viszonylag új eszközökről volt szó, tulajdonképpen első benyomások alapján igyekszünk áttekintést adni a felhasznált darabokról. Természetesen már néhány rendezvényen, illetve stúdiós alkalmazásban ez előtt is gyűjtöttünk tapasztalatokat, ezeket szintén belefontuk a jellemzésekbe. Ami általánosan elmondható az Audio-Technica mikrofonjairól: fontos dolog, hogy ezeket a mikrofonokat adott feladatokra tervezik, a hangjuk a célhangszeren-hangszercsoporton lesz igazán élvezhető, a konkurrens gyártók termékeihez képest a hangszerek hangja határozottabb, kevesebb plusz hanggal jön át, valószínűleg a szűkebb/specializáltabb frekvenciaátvitel is ezt a célt szolgálja. A mikrofonok jól monitorozhatóak, a dobmikrofonokkal is meglepően részletgazdag monitorhang érhető el. Érdekes például, hogy van olyan ének-vokál mikrofon a palettán, ami kifejezetten már fülmonitorral történő használatra lett kialakítva, ez pl. hagyományos lábmonitorokkal nem lesz olyan átütő.
A továbbiakban a magyar nyelvű képes katalógusunk tematikáját követve írtunk pár sort a mikrofonokról:
Az Artist Elite széria:
AE 2500: A széria lábdobmikrofonja, egy dinamikus és egy kondenzátor kapszulával szerelt modell. A két kapszula együttes használatáról legérzékletesebben a Metallica frontkeverőse ír, az ő meglátásait már több hazai tapasztalattal is alátámaszthatjuk. Ezen a rendezvényen csak a dinamikus kapszula lett bekötve, ez önmagában is jól használható hangot produkált, ugyanúgy, mint egy hagyományos jó minőségű lábdobmikrofon. A kétkapszulás használat minden eddigi teszten kitűnően szerepelt.
AE 5100: Nagymembrános kondenzátormikrofon, az egyik dobon lábcinre tettük fel, nagyon szép, tiszta átvitelt tapasztaltunk, a legfinomabb seprűvel játszott hangokat is kitűnően kihallhattuk. Az overheadre feltett másik 5100-ast közepes távolságra sikerült tenni a doboktól, így a tamok hangja is jól átjött, a dobtestek mélyebb hangjai is tökéletesen megszólaltak.
A 40-es széria:
AT 4041: A negyvenes széria stúdiómikrofonokat takar, ez a modell 20Hz-20kHz átvitelű, cső alakú mikrofontesttel bír, megelőző stúdiós tapasztaltok szerint rendkívül naturálisan, minden színezéstől mentesen szólal meg. A BJO négy trombitása számára két darabot tettünk fel, várakozásunknak megfelelően tiszta, torzítástól, zavaró recsegésektől mentes igazi rézfúvós hangot kaptunk.
A 20-as széria:
AT 2020: Pillanatnyilag ez a széria ebből az egy modellből áll, tulajdonképpen ez egy nagymembrános, alacsony árkategóriájú, klasszikus álló formájú stúdiómikrofon. A mikrofonon a hátoldal van jelölve, a hangforrás az A-T felirat felől kell érkezzen. A 2020-ast itt harsonákra használtuk, némi fenntartással az elején, hiszen ez mégis csak a legolcsóbb kategória. Itt ért az első kellemes meglepetés minket, a mikrofon jól teljesített, szép harsonahangot sikerült elérni. A trombitákhoz hasonlóan itt is két harsonás osztozott egy mikrofonon.
Az Artist Széria:
ATM33A: Karidioid kondenzátor mikrofon, 30 Hz-től induló átvitellel. A dobosfarsangon összesen nyolc darab volt a színpadon, ebből 7 overheadként, egy pedig lábcinen dolgozott. Lineáris, szép magashang átvitellel rendelkező mikrofon, ezt elsősorban a lábcin-overhead összeállításoknál az AE 5100 párjaként hallhattuk. Mint overhead szintén jól szerepelt, ha közelre, vagy nem túl magasra tesszük a dobtól akkor a tamok hangját is meglepően jól közvetíti. Jó példa volt erre a Dörnyei Gábor szettje, itt nem klasszikus 3 tamos dobszett volt, hanem 5 nagyobb méretű tam, timbales-ek, plusz pergő, kolompok stb is be volt „vetve”, és minden jól hallhatóan szépen megszólalt. A mikrofonok nem túl magasra, szinte a dobos feje mellé lettek helyezve.
ATM23HE: A gyár által kifejezetten pergődobra ajánlott mikrofon. Pergőkön kívül még Horváth Kornél percussionjainak a megszólaltatására használtuk, így bátran mondhatjuk, hogy a kongákon, bongókon, a steel-drum hanggal bíró repülő csészealjon és Horváth Kornél további néhány –számomra ismeretlen- ritmushangszerén is jól szólt, monitorozási problémák nélkül.
ATM25: „Hagyományos” dinamikus lábdobmikrofon, jazz-es hangzástól a rockosabb csattogós lábdobhangig bármi kihozható belőle. Előzetes tapasztalatok alapján nagyobb méretű oldaltamok, mélyebb pergők, basszusalapok hangosítására is jól használható.
A Pro Sorozat:
Pro 25ax: Dinamikus mikrofon, jelen esetben a színpad közepén váltogatott dobszettekre (Kaszás Péter, Baló István, Jánky Zsolt) volt használva, mint lábdobmikrofon. Szép, kellemes hangú „kerek” lábdobsoundot lehet vele elérni, de az tudni kell, hogy ez a mikrofon a nagyobb hangnyomású zenékre (metal, rock) nem lesz megfelelő, inkább a jazz, illetve a halkabb akusztikus zenét játszóknak ideális.
Pro 63: Általános hangszermikrofonként ajánlja a gyártó, így bátran felraktuk jó pár hangszerre. A zongorában két darabot helyeztünk el szivacspárnán, a gitáralap előtt valamint a szólót játszó szaxofon és trombita számára, illetve Horváth Kornél hangszereinél is helyet kapott egy-egy. Úgy tűnik a legkellemesebb meglepetést ez a mikrofon okozta. A magam részéről nem gondoltam, hogy a zongorában és a fúvósokon jól használható lesz, a gitáralap esetében régebbi tapasztalatokból kiindulva nem kételkedtem. Való igaz, hogy nem lineárisan hagyott hangszínekkel, de nem is durva plusz/mínusz 15dB-s beavatkozásokkal megoldható volt a hangszerek természetes hangjának a visszaadása. Monitorozási szempontból is jól használható, nem gerjedékeny mikrofon. |